Presse

Stærkt køkkenregnskab - fundament for vækstplaner

Nobia Denmark A/S, der står bag køkkenfirmaerne HTH, Invita og uno form, leverer overskud på 185 mio. kr. for 2015. Alle tre mærker har fremgang. Ambitionerne er bl.a. at erobre flere af de meget pris- og kvalitetsbevidste kunder, øge eksporten og være først med innovative nyheder på køkkenfronten.

Nobia Denmark leverer et resultat på 185 mio. kr. efter skat mod 125 mio. kr. året før. Det sker ud af en omsætning på 1,67 mia. kr. mod 1,56 mia. i 2014. Der er tale om en vækst på 8,6 pct. i Danmark og 5,4 pct. i Norden. Eksportandelen blev næsten 43 pct.

Hos Nobia Denmark i Ølgod er adm. direktør, Rune Stephansen, tilfreds med det fundament, som er lagt ud for hans tanker og visioner for fremtiden. Han glæder sig bl.a. over, at både HTH, Invita og uno form står stærkt overfor hver deres kundegruppe.

Dansk hele vejen

Ambitionerne for de kommende år er store. ”Det koster penge at tjene penge i fremtiden, så det er vigtigt, at vi står stærkt økonomisk og fortsætter med at drive en skarp og konkurrencedygtig forretning. Vores mange medarbejdere er de dygtigste og mest effektive i branchen, og deres indsats er helt central for vores vækst,” siger Rune Stephansen og fortsætter:

”At HTH er den største leverandør af danskproducerede køkkener til de danske boliger viser, at det fundament, som HTH blev skabt på for 50 år siden, stadig holder. HTH blev til ud fra devisen: ’Det må kunne gøres bedre’. Vi går benhårdt efter at kapre kunder, som går stærkt op i sammenhængen mellem pris og kvalitet. Dansk kvalitet og dansk design er et stærkt kort fra os, fordi flere og flere er bevidste om, hvor deres produkter kommer fra, og hvordan de er lavet.”

En analyse fra Voxmeter* viser, at næsten 57 pct. finder det vigtigt (i høj eller mindre høj grad), at køkkenet er lavet i Danmark. 44 pct. har en opfattelse af – i høj grad eller til en vis grad – at et danskproduceret køkken har en bedre kvalitet end et køkken, der er lavet i udlandet. I Nobia Denmark ligger al produktion i Danmark: Ølgod, Farsø og Bjerringbro. Årligt bliver der lavet over 1 mio. skabe på fabrikken i Ølgod.

Det skal være nemt

Ifølge samme Voxmeter-måling siger næsten 60 pct. måske eller ja til selv at kunne finde på at samle og montere et køkken, og næsten hver fjerde kunne finde på at købe køkken på nettet.

”Vores ambition er at gøre det super nemt at få nyt køkken. Vi skal gøre det nemt for de mange, som gerne selv vil samle og opstille et køkken. Her relancerer vi inden for et år Gør-Det-Selv HTH, som henvender sig til den fingersnilde privatperson og erhvervskunder. Samtidig har vi haft fokus på butiksbetjeningen og har relanceret Nordens største køkkenweb-shop. Vi har sendt det mest brugervenlige tegneprogram på markedet og nyindrettet mange butikker, så der er en tæt sammenhæng mellem den fysiske butik og onlineuniverset. Alt sammen for at imødekomme, at køkkenkøbet for kunderne er smeltet sammen for så vidt angår butikker og onlinehandel,” siger Rune Stephansen.

Innovation fik Red Dot priser

Køkkenkoncernen har investeret massivt i innovation og præsenteret en lang række nyskabelser, f.eks. en elevatorskuffe, der får den bagerste del af et overskab til at køre ned, så alt er let at nå. To produkter fra HTH og Invita modtog også den internationale design- og innovationspris Red Dot Award for et nyt integreret bord- og skabsdesign og en højttalerenhed, der er bygget ind i køkkenet.

”Som markedsleder kan forbrugerne også fremover forvente, at vi lancerer det sidste nye inden for køkken, bad og garderobe. Vi bruger mange udviklingsressourcer på at gøre køkkenet så fleksibelt, at det former sig efter forbrugernes behov – og ikke omvendt,” siger Rune Stephansen.

Eksport

Nobia Denmark har også et mål om mere eksport til Norden og Nordtyskland, men også på et par nye eksportmarkeder i de kommende år.

”Vi kommer ikke til at brede os ud over mange lande på kort tid. Vores førsteprioritet vil være at tage større markedsandele i de lande, hvor vi er i dag, Rune Stephansen.

Kort om Nobia Denmark

Nobia Denmark er moderselskab for HTH, Invita og uno form og har hovedsæde i Ølgod i Vestjylland. Virksomheden har ca. 1.400 medarbejdere. Nobia Denmark A/S er en del af den svenske Nobia koncern, som er ledende køkkenspecialist i Europa.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Rune Stephansen, adm. dir. i Nobia Denmark, tlf.: 72 14 74 05, mobil: 52 34 58 34, mail: rune.stephansen@nobia.dk
Se desuden nobia.com, HTH.dk, invita.dk og unoform.dk

*Voxmeter analyse, januar 2016, 1002 respondenter, 18-69 år.