HTH sætter køkkenet i bevægelse

Et samarbejde mellem to vidt forskellige brancher har resulteret i et nyt innovativt køkkenprodukt. HTH Køkkener og LINAK Danmark A/S har sammen udviklet et Pull Down køkkenoverskab, hvor den bagerste del af skabet kan køres ned mekanisk. Det giver ekstra opbevaringsplads og samtidig muligheden for at gemme skabet væk igen.

HTHs resultat af det nye produktsamarbejde med LINAK Danmark A/S præsenteres i disse dage på den danske stand "Danish Living Room" på årets møbelmesse Salone Internazionale del Mobile i Milano – og HTH ser store perspektiver, dels i samarbejdet med LINAK, og dels i at kunne præsentere nyheden i "dansk regi" i et internationalt forum.

”Vi kan ved deltagelsen på messen få et langt større internationalt sigte, og når vi nu har så unikt og banebrydende et produkt at vise frem, så er det interessant for os at deltage. Den nye Pull Down-løsning er blot et af flere andre nye produkter, som er resultatet af den innovationsstrategi, vi har forfulgt i de seneste to år,” forklarer Lars Bay-Smidt, adm. dir., Nobia Danmark, som ejer HTH Køkkener.

Hos LINAK Danmark ser man også positivt på det nye samarbejde mellem to forskellige brancher.

”LINAK fik i efteråret 2014 en invitation til Danish Living Room med et ønske om, at vi ville udstille et køkken, som var nytænkende, innovativt og ikke set før. Vi var bare så glade, for Salone Internazionale del Mobile er det ypperste inden for messer, og LINAK og HTH havde på det tidspunkt fuld gang i det nye projekt omkring Pull Down-løsningen. Det har været en rejse og et samarbejde, som har været helt unikt og HTHs ideer er smeltet positivt sammen med LINAKs ideer og har udviklet sig til langt mere, end det umiddelbart var planen fra starten. Et samarbejde af den slags er noget, vi ynder at koncentrere os om ved LINAK, og vi elsker at finde nye muligheder, hvor der kan anvendes LINAK actuatorer, siger Henriette Lundquist, Key Account Manager, LINAK Danmark A/S.

Funktionalitet er vigtigst

En ny undersøgelse fra Voxmeter understreger HTH’s prioriteter. Undersøgelsen viser, at kun 4 % af danskerne prioriterer det sidste nye design i køkkenet, hvorimod hele 64 % lægger mest vægt på, at et nyt køkken skal være praktisk og funktionelt indrettet. Så når man taler om smarte køkkenløsninger, så er det ikke nødvendigvis i designmæssig forstand, men nærmere indbyggede løsninger, der gør køkkenet mere brugervenligt og funktionelt.

Innovation på tværs af brancher

På messestanden i Milano bliver der bygget et komplet HTH Køkken, og det nye system Pull Down er integreret i køkkenet. Muligheden for at hæve og sænke køkkenskabe har hidtil kun været integreret i løsninger til handicappede, men hos HTH Køkkener forventer de, at man fremover kommer til at se mange flere forskellige funktionelle detaljer i danskernes køkkener.

”Det har været et fantastisk spændende forløb, vi har haft med LINAK. Det, at to store danske virksomheder i fællesskab kan skabe nye innovative løsninger på tværs af brancher, åbner for nogle muligheder i fremtiden, som kan vise sig at blive en kæmpe gevinst for dansk erhvervsliv. Vi ser store perspektiver i sådanne projekter og er i fuld gang med andre produktudviklingstiltag,” fortæller Lars Bay-Smidt.

Målet er, at HTH vil komme kundernes behov i møde med de nye innovative produkter.

”Når forbrugerne prioriterer, at et køkken skal være funktionelt, så vil vi selvfølgelig gerne kunne tilbyde dem de smarteste løsninger, og det er det nye koncept Pull Down blot ét eksempel på. Vi har også netop præsenteret vores Table ID-løsning, hvor spisebordet er opklappeligt, og et skab kan rulles ud og blive til et arbejdsbord. Alt sammen løsninger, som gør køkkenet større. Der er ingen tvivl om, at vi på denne måde kan positionere os yderligere både i Danmark og internationalt,” siger Lars Bay-Smidt.

Fakta:

HTH producerer 75.000 køkkener om året til det skandinaviske køkkenmarked.
HTH Køkkener produceres og udvikles i Danmark, og virksomheden har mere end 1.200 ansatte.
HTH har 125 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island og Tyskland.

Fakta:

LINAK lancerede i 1976 ideen om den lineære aktuator, der gør det muligt at løfte, justere, vippe, skubbe eller trække tunge og svært tilgængelige genstande blot ved at trykke på en knap.
LINAK koncernen har hovedkvarter i Guderup på Als.
LINAK har omkring 1.600 medarbejdere i 35 lande.
LINAK anerkendes globalt for høj kvalitet og teknisk avancerede og innovative løsninger, der introduceres på markedet som nyskabende produkter.

Yderligere oplysninger kontakt:

Lars Bay-Smidt, adm. dir, Nobia Danmark (HTH). Telefon: + 45 75 24 47 77.

Henriette Lundquist, DESKLINE® Key Account Manager. Telefon: +45 40 98 36 66.